Pannacotta

Jag ska göra pannacotta nu och tänkte ifal nån annan vill göra det också så tänkte jag lägga upp hur man gör.




Vaniljpanna cotta med kanel och äppelkompott

De nya gelatinbladen av mindre modell behöver inte kramas ur på vätska efter blötläggning.

Gör så här

1. Panna cotta: Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten minst 5 min.
2. Snitta vaniljstången på längden. Finriv citronskalet. Koka upp grädde, mjölk, strösocker, vaniljstång och citronskal i en kastrull, under omrörning.
3. Dra kastrullen från plattan. Fiska upp vaniljstången, skrapa ner fröna i smeten. Blanda ner gelatinbladen, rör om, ställ i kallt vattenbad. Låt svalna något. Rör om då och då.
4. Häll upp i portionsformar. Ställ kallt, övertäckt minst 3 timmar.
Servera i formarna eller stjälp upp på fat genom att lossa försiktigt runt kanten med en liten vass kniv.
5. Äppelkompott: Skala, kärna ur och tärna äpplena i cm-stora bitar.
Lägg hälften i en kastrull med strösocker, vatten och kanelstång.
Koka tills äppelbitarna mosar sig. Det tar 10-15 minuter beroende på äppelsort.
6. Tillsätt resten av äppelbitarna och koka ytterligare 5 minuter. Låt svalna.


Vaniljpanna cotta med kanel och äppelkompott
Ingredienser
8 portioner

Panna cotta

2,5 stgelatinblad
0,5 stvaniljstång
0,5 stcitron, finrivet skal
4 dlvispgrädde
1 dlmjölk
0,75 dlströsocker

Äppelkompott

4 stäpplen
0,75 dlströsocker
1 dlvatten
1 stkanelstång












 


Kommentarer
Postat av: natt

SV: ja om jag inte hade nån alls så hade ja definitivt vela haft ROB XD. haha.

Åh jaa de är så jobbigt att de ska kosta så mkt o flytta. Men kolla på hyreslägenheter, då behöver man inte betala nått för o få den, jag tycker de är ett smartare val ;D

Ha en trevlig kväll tjejen!! :D

Kraaaam <3<3

ps. du borde uppdatera oftare tycker jag , hihi :D :D

2009-01-06 @ 21:22:12
URL: http://meandmrlove.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0